IMG_5298

2 ting å gjøre for et bedre 2017

IMG_5176

Du har kanskje lest blogger og artikler med mange forslag til hvordan du får et bedre år i 2017 enn du hadde i 2016. Det som går igjen i mange av disse er at du får en lang liste med en hel rekke med ting du må gjøre, og som vil sluke massevis av tid. Du starter kanskje, men etterhvert faller en og en ting av listen for hva du prioriterer tid til, og til slutt er alt borte og 2017 blir som tidligere, en reprise på forrige år, der alt som skjer er mer eller mindre styrt av tilfeldigheter som du ikke føler du har kontroll over.

Jeg skal derfor gjøre det litt enklere for deg. Det er 2 ting du kan gjøre, hver dag, en om morgenen og en om kvelden. Første gangen du gjør dem kan du gjerne bruke litt tid, men deretter holder det med 5 – 10 minutter om morgenen og 5 – 10 minutter om kvelden. Hele målet med dette er at du skal føle deg bedre, for føler du deg bra, er glad og lykkelig, så har du oppnådd mye av det du ønsker å få ut av alle målene du tidligere har satt deg.

Det er som sagt 2 enkle ting.

Let me remind you

Om morgenen gjør du følgende:

Lag en liste over ting du gleder deg til. Listen må helst inneholde ting som skal skje i dag, ting som er på litt mer mellomlang sikt og ting som er på lang sikt.

Hver morgen leser du gjennom listen. Når du leser gjennom listen og tenker på de tingene du gleder deg til, kan du skrive opp nye ting på listen dersom du har noen, og stryke ut ting du er ferdig med eller som av en annen grunn ikke skal stå der lengre.

Om kvelden gjør du noe litt annet:

Lag en liste over de tingene du er takknemlig for. Som morgenlisten må denne helst inneholde ting du er takknemlig for fra dagen som har gått, ting som har skjedd i den senere tid og mer generelle ting i livet ditt som du er takknemlig for.

Hver kveld leser du gjennom listen og tenker over de tingene du er takknemlig for. Er det nye ting du er takknemlig for som ikke står der, føyer du dem til listen din, og hvis det er noe du av ulike grunner ikke vil eller trenger å ha der lengre stryker du dem ut.

Dette ser veldig enkelt ut, og det er veldig enkelt. Effekten derimot er fantastisk så lenge du fortsetter å gjøre dette daglig.

Hovedgrunnen til at jeg vil du skal skrive disse tingene ned, og ikke bare tenke på dem, er følgende:

– Det er lettere å huske å gjøre det når du har lagt en rutine på at du skriver dette ned.

– Det at du faktisk gjør noe fysisk, fører det i pennen, gjør det hele mer kraftfullt for deg. (Derfor anbefaler jeg at du også gjør det fysisk og ikke på pc, mobil eller nettbrett)

Lykke til med 2017, jeg håper det blir et fantastisk år for deg.

Hvis du absolutt vil gjøre flere ting, kan du ta en titt her:

Få et lykkeligere liv