img086

4 steg til bedre motivasjon

Motivasjon kan være merkelig. Noen dager våkner du opp og føler deg topp motivert, andre dager har du ikke lyst til å gå ut av sengen.

Jeg ser på meg selv som en generelt godt motivert person, men enkelte dager kjenner jeg også at motivasjonen ikke er helt på topp når jeg våkner. På de dagene har jeg lært meg noen triks som jeg bruker, enkle triks, men likevel effektfulle.

Alt starter i hodet, motivasjon er en vilje, et brennende ønske om å gjøre og få til noe.

Her har jeg noen tips til hva du kan gjøre for å gi motivasjonen et løft.

 

Forestill deg at du er gammel

Tenk deg at du er 80 år eller mer, og at du sitter der og kan gi ditt yngre deg noen råd.

Hva ville du da sagt til ditt yngre jeg? Hva ville du ha anbefalt deg selv å gjøre?

Vil du som 80-åring synes det er greit at du utsetter ting du ønsker å gjøre, og i stedet bruker hele dagen i sengen, foran TV’en, PC’en …….. uten mål og mening?

Eller ville du som 80-åring bedt deg selv sette i gang med noe, og i så fall hva?

Av alle de mulighetene du har, hvilke ting er det du som gammel gjerne skulle har gjort, som du aldri fikk gjort? Hva er det du som gammel kunne tenke deg å se tilbake på og minnes.

Du kan se på denne metoden som – hva du kan komme til å angre på i fremtiden – ta den fram når du mangler motivasjon til å komme i gang, og bare utsetter ting.

 

Velg å være glad og lykkelig

Når motivasjonen er lav, er også ofte lykkefølelsen fraværende og du er gjerne ikke spesielt glad.

Hvor kommer det fra?

Det er et valg, og det er du som foretar valget. Bestem deg for at du skal være glad, bestem deg for at du skal være lykkelig. Gå i retning av de tingene, gjør de valgene ……som styrker denne følelsen hos deg. Se på valgmulighetene dine. Hva ligger der foran deg, hva skal bli resultatet av de tingene du kan velge å gjøre? Gå for de tingene som gir deg et resultat som stemmer overens med det som gjør deg glad og lykkelig, eller som forsterker den glade og lykkelige følelsen  du har bestemt deg for å ha.

 

Bruk en time daglig til selvutvikling

Sett av tid hver dag til din egenutvikling.

Still deg selv spørmål om hva du ønsker å være god på? Hvordan ønsker du å ha det, hvordan ønsker du å føle deg?

Bruk tiden du har satt av daglig til selvutvikling, til å utvikle deg selv innenfor det du ønsker å bli god på. Bruk tid på affirmasjoner som støtter opp under hvordan du ønsker å ha det og føle deg.

Bruk denne tiden på deg selv hver dag, og sørg for at den målrettet går til å styrke de områdene som du ønsker å bli bedre på, eller å føle deg bedre på.

 

Tør å gjøre feil

Uansett hva du har av planer for dagen, uansett hvilke gjøremål du skal i gang med. Ingenting kan alltid være perfekt, og du kommer til å gjøre feil.

Fortell deg selv at feil er beste veien til læring, alt må ikke være perfekt første gang, det er lov å gjøre feil.

Hvis du tar inn over deg selv at du kan gjøre feil, og du faktisk tør å gå for det likevel, blir det mye enklere å komme seg videre.

 

Bruk stegene over jevnlig, helst daglig, og motivasjonen din kommer alltid til å være lett å hente fram. Og det er akkurat det det handler om, å kunne hente fram motivasjonen igjen når du føler den blir litt borte. Med bruk av disse stegene vil du ha god trening på å hente de ressursene du trenger når du føler de mangler, og det er nettopp den treningen som er nøkkelen til at du skal kunne skifte over til et motivert Modus.

Lykke til

Trenger du hjelp, kan du se mer om hvordan jeg kan hjelpe deg her:

Om meg

hits