IMG_5072

Dette kan du gjøre for å øke forbrenningen

Vi har alle noen tanker om hvilke ting som kan og må gjøres for å gå ned i vekt. Noen av disse er resultat av egne erfaringer og andre er resultat av ting vi tror på fordi vi har hørt det så mange ganger. Oppi alle tips som florerer kan det av og til være vanskelig å finne hva som virkelig påvirker kroppen.

Hva sier så forskning om ting som påvirker vår metabolisme (kroppens forbrenning)

  • I en studie publisert i US National Library of Medicine i 2010, vises det en klar sammenheng mellom for lite søvn og kroppens metabolske funksjon. Kroppens forbrenning er rett og slett avhengig av å få nok vile for å fungere som den skal.
    • Hvis du får litt lite søvn, og ofte føler deg trett og uopplagt, er det beste tipset å planlegge søvnen. Sett et fast tidspunkt for når du skal gå til sengs, og unngå digitale medier før du skal sove (inntil 1-2 timer før, dette letter innsovningsprosessen). Pass på at du så ofte som mulig våkner uten behov for å bruke vekkerklokke.
  • En annen studie publisert i samme magasin, viser at muskler har høyere forbrenning under hvile enn fettceller. Mennesker med mer muskelmasse forbrenner rett og slett mer når de gjør ingenting, enn de som har mindre muskelmasse.
    • Alle vet at forbrenningen er høyere når man trener, enn når man ikke trener. Men denne studien viser også at dette har en langsiktig effekt, som kom i gang med trening. Et godt tips her er å trene de store muskelgruppene (Kjernemuskulatur, rumpe og lårmuskulatur), det gir mest igjen i fht økt muskelmasse og økt forbrenning.
  • I en artikkel i New York Times i 2006, vises det til flere studier som trekker en sammenheng mellom “spicy” mat og økt forbrenning. Det trekkes frem Capsaicin, som er det sterke virkestoffet i blant annet Chilli. Her vises det at en sterk matrett inneholdende chilli midlertidig kan øke forbrenningen med ca 8%.
    • Så her er det bare å sette i gang å “Spice” opp maten litt.

Varig vektreduksjon med Coaching