DIGITAL CAMERA

Fra tanke til fullført mål

Det starter med tanken

Skal du sette deg et skikkelig mål, skal det være stort. Alt annet er delmål på veien. Delmål er bra, men hvor vil du være om 5 år? Hva vil du gjøre da, hva vil du ha oppnådd, eller hvor er du fremdeles på vei, eller ønsker du å være på vei?

Alt dette starter med at du tenker, drømmer, visualiserer en framtid. Tankeprosessen fram mot det store målet er bra, men ikke bli i den, det er ikke i tankeprosessen du ønsker å være om 5 år, da ønsker du å være på vei, eller å ha nådd målet. Det er derfor du skal være bevisst når du er i tankeprosessen, at tankeprosessen skal ferdigstilles og du skal ta en beslutning.

Deretter beslutningen (valg)

Beslutningen er den viktigste delen av målsettingen, det er den som setter deg i bevegelse, får deg til å begynne å starte veien mot målet. Beslutningen er når du tar valget og bestemmer deg for at det skal jeg gjøre, det skal jeg oppnå. Uansett hva jeg møter på min vei, skal jeg fortsette ferden mot det målet, for det er det som er viktig for meg.

Når du har tatt beslutningen er det bare å sette i gang med arbeidet, det er det som er handlingen.

Så handling

Skriv ned målet ditt, det er helt vesentlig, og gjør det kjent (det gir mindre rom for å gi seg).

Ta deretter målet og bryt det ned i mindre deler, hva må du ha klart til hvilke tidspunkter for at du skal nå målet innen det tidspunktet du har besluttet at du skal nå det. Lag delmål underveis, bryt opp delmålene i enda mindre delmål til hvert delmål blir så overkommelig at du vet hva du skal gjøre neste uke for å nå målet ditt om 5 år.

Når du står opp i morgen skal du se på planen din og vite hva du skal gjøre den dagen for å ta deg til målet ditt om 5 år.

Hele planen din må være skriftlig, og den må være et sted du ser den hver dag, hver morgen, hver kveld.

Nå er det bare å stå på og holde ut, du kommer til å nå målet.

Utholdenhet

Hver dag vet du hva du skal gjøre. Hvis du har dager det blir kjedelig eller motivasjonen uteblir, tar du fram målet ditt og tenker gjennom hva som gjorde at dette var viktig for deg. Visualiser deg selv at du har oppnådd målet, og kjenn på følelsen det gir. Dette vil hjelpe deg gjennom eventuelt tunge dager.

Evaluering

Sett opp faste tidspunkt for evaluering av planen.

Hvordan ligger du an i fht planen?

Følger du planen?

Oppnår du delmålene? Før eller etter planlagt?

Må noe i planen justeres?

Skaff deg en mentor som kan hjelpe deg og støtte deg gjennom evaluering.

Ny evaluering – oppnådd mål

Gjentatte evalueringer og eventuelt justeringer vil føre til at du etter målsatt tid, kanskje tidligere har oppnådd målet ditt.

 

Lykke til, og trenger du hjelp underveis kan du alltid kontakte meg.

 

Abonner på mitt nyhetsbrev

 

Blogglistenhits