img086

Hva vil du med treningen?

Spørsmålet høres kanskje banalt ut, men hvis du tar deg en tur innom et treningssenter og spør tilfeldige personer som trener der om hva målet deres med treningen er, så vil i overkant av 90% svare at de ikke har et mål eller at de ikke vet hva målet er.

Hvis du ikke vet hvorfor du trener, hva er da grunnen til at du trener?

IMG_5350

Disse på bildet her, har trolig hatt som mål med treningen sin at de skulle løpe Halvmaraton i Madrid i 2014. Noen av dem hadde kanskje som mål å klare det på en bestemt tid, andre hadde bare som mål at de skulle gjennomføre. Det spiller ingen rolle hva som var det eksakte målet, det viktigste for å holde oppe motivasjonen er å vite hva målet er, hvorfor man gjør det.

bilde

Jeg vet hva jeg vil med treningen min. Jeg vil trene minst 4 ganger i uken fordi det holder meg i god form og gjør at jeg klarer å holde et høyt energinivå i hverdagen. Når jeg først trener har jeg som mål at hoveddelen av treningen skal være løping og utholdenhetstrening for det gjør meg glad og i godt humør. Fra år til år setter jeg meg bestemte mål for løp jeg vil delta i, og hvor fort jeg skal løpe, fordi jeg synes det er gøy å test meg selv. Men hovedgrunnen til min trening er at jeg skal føle meg bra, det er absolutt viktigst for meg.

Det spiller ingen rolle hva du vil med treningen, så lenge du vet hva det er og ikke føler at hele treningen blir et ork. Hvis treningen blir et ork, skal du droppe den, sette deg ned og tenke gjennom hva du får ut av å trene, hvilke type trening du eventuelt liker, og komme i gang igjen med det som er riktig for deg når du har funnet ut hva som er viktig for deg.

Det kan være at du ønsker å trene for å holde vekten, eller for å treffe venner, eller fordi du ganske enkelt bare elsker å spille håndball. Det er bare du som vet hva du liker, og hva som er det som får deg motivert for trening. Det er det du må følge.