IMG_5339

Hvordan bli en løper? – Del 1

Løping er trolig en av verdens beste former for trening. Løping bygger formen, forbedrer helsen, fremmer en sunn kropp (enten du veier litt lite, eller du veier litt mye), og løping kan gjøres nærmest når som helst og hvor som helst.

Løpere flest vil nok også påstå at løping er veldig gøy. Men, det som er viktig å huske på er at løping stort sett vil føles tøft og kanskje ubehagelig i starten. En undersøkelse som ble gjort i USA i 2011 viste faktisk at “tøffheten” i starten er det største hinderet for ikke-løpere på veien til å bli en løper.

Den store utfordringen her er at for å bli en løper må du løpe regelmessig en periode, og for å klare å løpe regelmessig må du like å løpe. Så er det ingen vei utenom . Nei, det finnes ikke noen snarvei, men det finnes selvsagt ting du kan gjøre for å hjelpe deg selv på veien mot å bli en løper.

Endel personlige trenere og “treningseksperter” oppfordrer alle, også nybegynnere, å trene med en viss intensitet for å få den beste effekten ut av treningen, og bygge seg raskt opp. Utfordringen med denne fremgangsmåten medfører så mye ubehag, at  nybegynnere ofte blir skremt bort før de har holdt på lenge nok til å begynne å like løpingen.

En nybegynner opplever normalt mye større glede ved løpingen, når hun selv får bestemme hvilken intensitet hun ønsker å holde når hun trener. Det er nok riktig at det tar lengre tid å komme i form når du følger en slik fremgangsmåte, men det betyr ingenting i det store bildet når det er med på å bidra til at du ikke gir opp, men fortsetter veien mot målet om å bli en løper.

Det er veldig mye mer sannsynlig at en nybegynner som har en rolig og behagelig start med løping, fortsatt holder på med løpingen etter et halvt år, enn at en nybegynner som starter med høy intensitet fortsatt holder på etter et halvt år. Derfor er det viktig at det du gjør i starten gir deg en glede og et velbehag, det gjør det mye lettere for deg å komme deg videre. Så lytt til deg selv, din egen kropp, og ikke la andre mennesker eller noen form for indre plikt tvinge deg til å løpe fortere enn det som du selv synes er behagelig.

Slik kan du endelig nå treningsmålet ditt

http://bli-best.coach-jarle.no/hvordan-bli-en-loper-del-2/

 

hits

 

2 thoughts on “Hvordan bli en løper? – Del 1

  1. Pingback: Hvordan bli en løper? – del 2 | Bli best

  2. Pingback: Løping – Nybegynner Eller Har Du Lyst Til å Begynne? | Bli Best

Comments are closed.