bilde

Løping – nybegynner eller har du lyst til å begynne?

bilde

Løping er en av de enkleste treningsformene du kan utøve, og det trengs lite utstyr for å komme i gang. I praksis trenger du bare et par joggesko og noe lett treningstøy, altså ting som de fleste har. Du kan selvsagt bruke mye penger på både sko, treningstøy og duppeditter, som klokke, treningsarmbånd, actioncamera, ja det er nærmest ikke grenser for hva du kan bruke penger på. Men det trenger du altså ikke.

Det som kan være greit å ha, er en person å trene sammen med, det gjør det enklere i starten.

Når du skal starte, kan det være en ide å planlegge hvordan du skal gjøre det i begynnelsen, det kan være lurt å være litt systematisk, og å ikke gå for hardt ut i starten. Oppstarten kan du lese mer om her:

Hvordan bli en løper – del 1

I fortsettelsen vil du ha bruk for det som står i neste del:

Hvordan bli en løper – del 2

Det som kan skje, og som skjer med veldig mange er at du blir bitt av basillen, og da vil du kanskje ønske å delta i mosjonsløp, eller du vil forsøke deg på å løpe lengre.

Løping kan også være en grei måte å komme seg frem på når du er på storbyferie og ønsker å få sett mest mulig. Det er en  fantastisk opplevelse å løpe rundt i en storby og oppleve den på en annen måte enn du har mulighet til når du sitter på en sightseeing buss, eller når du går. Jeg kan anbefale denne formen for stobyferie på det varmeste.

Når du først er kommet i gang med løping, er det viktig å ta hensyn til hva kroppen tåler, og ikke utsette seg selv for skader. Jeg har skrevet litt om hvordan du kan redusere risikoen for skader her:

Skadefri løping

Når du bare bestemmer deg for det er det alltid riktig tidspunkt å starte med løping, så min anbefaling er å komme i gang nå. Du kommer til å bli positivt overrasket. Hold ut i 4-6 uker, så er det blitt en vane.

Lykke til

 

One thought on “Løping – nybegynner eller har du lyst til å begynne?

  1. Pingback: Løping Er Mer Enn Trening | Bli Best

Comments are closed.