img114

Makspuls

I går skulle vi bare en liten tur på SATS for å få litt bevegelse i kroppen og for å få med oss Andrea (vår yngste) på en liten trening. Lite var jeg klar over at det skulle bli en kort, effektiv økt der jeg var oppe i 100% av makspuls.

Disse korte treningsøktene pleier vi å starte med en liten tur på tredemølle (15-20 min) og deretter styrketrening (ca 30 min).

Som vanlig startet vi på tredemølle. Det greie med å løpe på treningssenteret er jo at vi ikke må holde samme fart for å løpe sammen, det kjedelige er at mølletrening ikke gir det samme som å løpe ute.

Jeg varmet opp i 5 min, og skrudde derette opp farten til et tempo som jeg var usikker på om jeg kunne holde i 15 minutter. Det viste seg også underveis at jeg syntes det var tøft, men ved hjelp at enkle mentale teknikker holdt jeg hele veien. Helt i avslutningen av løpeturen viste pulsmåleren 206, samme tall som målt makspuls under en test for 2 år siden. Det var ikke meningen på forhånd at økten skulle være så hard, men personlig syns jeg det er deilig å gjøre den tøff når den går på mølle, så kan jeg ta de deilige langturene ute.

Over på styrketreningen etterpå, kjente jeg godt i kroppen at kroppen var ferdig, det var liksom ikke helt nok energi til å ta de vektene jeg pleier, og jeg kjente meg tung. Men alt i alt var det helt uten betydning, det som var av betydning var at jeg så at det var mulig å nå makspuls også under en økt der jeg trente kun på følelsen og viljen.

En fantastisk herlig trening, vel gjennomført, og med godfølelsen etterpå.