IMG_5372

Nedtur

Som sagt før. Ingen mennesker har bare oppturer, nedturer er en del av hverdagen og er med på å definere landskapet slik at man forstår og kan sette pris på oppturene.

I snart 20 år har jeg opplevd å brekke eller briste ribbeben 2 til 3 ganger i året, men har ikke gjort noe med det. Det er bare noe som skjer, og litt vondt i noen uker det fikser jeg helt fint (noen ganger er det riktignok mer vondt enn andre ganger). Det bringer med seg litt dårlig søvn, vondt for å le og å hoste, men det verste for meg har vel vært at jeg er nødt til å ta det litt rolig på trening. Alt i alt har det ikke vært problematisk for meg.

Når jeg så brakk et ribbeben i oktober tenkte jeg at nå er det egentlig overmodent for å sjekke om her er noe som ikke stemmer. Så jeg bestemte meg for å bestille en time til legen, etter at det hadde grodd igjen. I slutten av oktober bestilte jeg en time hos legen, og tok opp temaet. Litt forklaring, og det ble tatt noen blodprøver som viste normale resultater. Videre ble jeg henvist til en bentetthetsmåling, som ble gjennomført for 2 dager siden.

Det var da det kom en aldri så liten nedtur. Jeg fikk se resultatene umiddelbart, og de viste at jeg hadde redusert bentetthet. Jeg var forsåvidt forberedt på det på forhånd, men jeg hadde ikke forberedt meg på at den var så mye redusert som den var. Det er på ingen måte dramatisk, men den var så mye redusert at jeg ville blitt diagnostisert med benskjørhet hvis jeg var passert 50 år, heldigvis er jeg bare 45 (menn under 50 år får ikke diagnosen benskjørhet).

Benskjørhet er noe de fleste egentlig tenker er en kvinnesykdom, men det kan like gjerne skje menn. Årsaken til at det er flere kvinner som får det er fordi kroppens tap av benvev hos kvinner er høyere enn hos menn (ca 2% årlig hos kvinner og 1% årlig hos menn etter fylte 50 år).

Nedturen varte ikke lenge, men den satt der i meg på kvelden 4. januar, jeg er jo ikke helt immun selv om jeg vet hvordan jeg skal komme meg forbi slike nedturer. I løpet av kvelden leste jeg meg opp på hva som inneholder hva at mat jeg spiser.

Spørsmålet rundt melk var jo sentralt. Jeg drikker ikke melk, spiser ikke ost eller melkeprodukter daglig. Ikke fordi jeg er dum, eller ikke skjønner bedre, men fordi jeg blir dårlig i magen av det. Jeg drakk mye melk som barn, og da hadde jeg nesten alltid magesmerter, når jeg etterhvert som voksen så sammenhengen reduserte jeg melkebruken. Jeg er dog ikke fanatiker, jeg bruker ost på skive og melk og ost i mat ellers, men har ikke noe stort daglig inntak. Litt magetrøbbel fikser jeg jo.

Hvorfor deler jeg dette med deg?

Vel, i dagens samfunn er det mange mennesker som ikke tåler det ene eller det andre, som er inntollerante for diverse matvarer osv. Det er bare det at det er ikke bare bare å kutte matvarer som vi har behov for, vi må faktisk få i oss de riktige nærinsstoffene på en måte.

Jeg har for lite kalsium i kroppen.

Årsak – for lite melk og melkeprodukter gjennom 20 år (trolig)

Jeg har, og har alltid hatt, et veldig variert kosthold. Det inneholder kjøtt, fisk, grønnsaker, brød osv osv. Jeg har da også alltid tenkt at så lenge kostholdet er veldig variert, og jeg spiser lite ferdigprodukter, får kroppen min de næringsstoffene den trenger, jeg trenger ikke å telle næringsstoffer. Der tok jeg altså grundig feil, en så enkel ting som å redusere på melkeprodukter fordi det ga meg mageproblemer, var nok til å gi meg problemer. Ikke umiddelbart, men over tid. Så tenk på det når du endrer kostholdet, kutter mat du ikke føler at kroppen tåler. Det er ikke bare bare.

Så, hva gjør jeg?

Vel, fastlegen min var veldig rask. Jeg tok bentetthetsmåling 4. januar kl 16:40 på haukeland sykehus. 5. januar kl 12 fikk jeg melding fra min fastlege om at han hadde skrevet ut resept på kalsium og D-vitamintilskudd. Videre blir det sikkert noen flere prøver, men det tar jeg når det kommer.

Det viktige er at allerede på kvelden 4. januar bestemte jeg meg for at dette må jeg behandle som et prosjekt. Jeg er vant med prosjektarbeid, så den innfallsvinkelen passer bra for meg. Prosjektmålet mitt er enkelt: Bentettheten skal være innenfor normalnivåer innen jeg fyller 50 år. Det betyr at jeg må finne ut hvordan jeg får nok kalsium (det har jeg allerede funnet ut), men jeg må også finne ut om kroppen får alt den trenger for at den skal kunne ta opp kalsiumet (D-vitamin kan være et problem her, naturlig D-vitamin fra solen får vi jo ikke så mye av i Bergen, så da er det fet fisk og tilskudd som er tingen).