IMG_5282

Reduser stresset – gjør avtaler med deg selv

Den første og kanskje enkleste måten å redusere stresset på, kan være å gjøre faste avtaler med seg selv.

Når du tidfester en avtale med noen, møter du stort sett alltid opp. Dette er et prinsipp som virker for deg selv også. Tidfester du en avtale med deg selv, er det større sannsynlighet for at du gjennomfører.

Derfor skal du sette opp faste tidspunkter hvor du skal delta på eller gjennomføre stress reduserende aktiviteter.

Eksmpler:

  • Gjør en liten del av lunsjpausen til en fast avstressingsaktivitet. Du kan for eksempel sette av 15 minutter til meditasjon i en park i nærheten av jobben, eller på et sted innendørs hvor du ikke blir forstyrret (i lunsjtider er f.eks ofte møterom ledig)
  • Gjør to kvelder i uken (f.eks mandag og torsdag) til TV frie kvelder, hvor du skal slappe av med en kopp te, en god bok og litt avslappende musikk. (Det er et poeng at du også gjør disse kveldene pc, mobil og tablet-frie.)
  • Sett av noen tidspunkter i uken hvor du gjør ting som du ellers ikke pleier å gjøre. Gå på kafé med en venn, ta en yoga time på treningssenteret.

Dette er bare noen eksempler på avtaler du kan gjøre med deg selv. Jeg er sikker på at hvis du tenker litt gjennom det kan du komme på flere aktiviteter som virker stress dempende på deg.

Sett dem opp, plukk ut de som du mener har best effekt og sett av tid til dem på faste tidspunkter hver uke.

– Voila. ……. så har du tatt et stort og viktig steg i å redusere stressnivået ditt.