IMG_5298

Slik etablerer du en ny vane

Du tenker kanskje at å etablere en ny vane handler om viljestyrke, men det er bare en liten del av sannheten.

En ny vane skapes gjennom trening, og hva vet du om trening?

Jeg vet ikke hva du vet om trening, men jeg vet at en person som aldri har trent og som ønsker å løpe maraton må starte med lett løping, og deretter øke på med mer trening over lang tid før han er der at han kan melde seg på, og gjennomføre, et maratonløp.

IMG_5350

Nå er det kanskje ikke en løpevane du skal etablere, ikke engang en treningsvane kanskje, så vi skal ta det helt uspesifikt.

Uavhengig av hvilken vane du vil skape, kan du følge denne modellen:

  • Start med en liten vane, noe du anser som enkelt å gjøre, som ikke krever mye verken av tid, krefter eller planlegging. (f.eks lese avisen om morgenen)
    • Bestem er trigger, det kan være at du har stått opp og hentet avisen
    • Utfør vanen, sitt og les i avisen i 15 minutter
    • Mottabeløønningen, det kan være at du er oppdatert på lokalnyheter og føler deg opplagt etter å ha tatt deg de 15 minuttene ti å lese avisen før du går videre med dagens   gjøremål.

Når du har skapt en liten vane, har du fått inn prinippet om hvor enkelt det er. Dette kan gjentas med flere enkle  vaner før du kjenner at du kan prosessen så godt at det går av seg selv.

  • Da er det på tide å gjøre det med en større vane. Det kan være å starte en treningsvane.
    • Bestem en trigger, hva skal være din påminner (hvis det er treningsvane kan det være et tidspunkt som du har avtalt å trene sammen med noen)
    • Utfør vanen, her f.eks en time på treningssenteret
    • Motta belønningen (den gode følelsen du får etterpå når du har trent, enten fordi du vet at du har gjort noe kroppen din trenger eller fordi du blir stolt av deg selv eller fordi………..hva som helst)

Det spiller ingen rolle hvilken vane du ønsker å etablere. Prinsippet er det samme uansett. Det som er viktig er at du starter med noe lite og enkelt, slik at du lærer deg hvordan det gjøres. Deretter tar du det videre til større og større ting helt til du får etablert de vanene du virkelig ønsker å etablere.

Et tilleggstriks du kan bruke på de virkelig store vanene, er å dele dem opp i mindre deler og etablere den store vanom mange små, da blir det enda enklere.

Dersom du ønsker min hjelp på din vei med å etablere nye/gode vaner, kan du se her:

http://coach-jarle.no

 

 

 

 

 

 

One thought on “Slik etablerer du en ny vane

  1. Pingback: Følelser er en vane | Bli best

Comments are closed.