DIGITAL CAMERA

Slik går du varig ned i vekt

Fra tid til annen får jeg spørsmål om hvordan jeg kan jobbe med vektcoaching, jeg som er slank og som alltid har vært slank.

Svaret er enkelt. Det er for meg spennende å hjelpe andre mennesker og se resultater. I tillegg forstår jeg noe av hvordan det er. Jeg har selv aldri vært overvektig, men jeg har vært undervektig, i mange år forstod jeg ikke hvordan mennesker klarte å gå opp i vekt. Jeg var under 60 kg og 1,83 høy, og fikk stadig slengbemerkninger om hvor tynn jeg var og at jeg måtte spise. Vel, når andre ble presentert for hva jeg spiste, sa de bare at jeg måtte ha bendelorm.

Mange overvektige blir utsatt for nedrige kommentarer rundt sin egen vekt, og det blir også de som er undervektige. Den store utfordringen rundt det er at det forsterker tanken om at vekt er et problem for den enkelte, og fører til en følelse av å ikke være like god som andre, men tro meg på dette:

DU er LIKE GOD som alle de andre. Hvem du er er ikke avhengig av hvor mye du veier.

I bunn og grunn er vekt ikke et problem i fht hvem og hvordan du er som menneske, men det kan være et problem for din helse, og det kan være et problem for hvordan du føler deg, enten du er undervektig eller du er overvektig.

DIGITAL CAMERA

Så hvordan går du egentlig varig ned (eller opp) i vekt?

Hvis du leser dette kan det hende at du har forsøkt å gå ned i vekt, men aldri klart å bli der. Årsaken til det er ofte at man gjennomgår en diett eller kur eller noe som er av begrenset varighet.

Det viktigste for å få vektendringen til å bli varig er at man må gjøre varige endringer i livet sitt. Man må endre vanene sine.

Det er der jeg hjelper med vektcoaching, jeg bidrar til å se på vanene og hvordan disse lettest kan endres, og følger dem opp over litt tid slik at jeg kan hjelpe til med de utfordringene som den enkelte møter på veien.

Ofte, men ikke alltid, er det indre utfordringer som trengs å løses opp i, det kan være noen tankemønstre som man trenger å endre, det kan være noen følelser man trenger å endre, eller det kan være at man har behov for å endre hva man tror er mulig.

Andre ganger kan det være miljømessige utfordringer. Alle disse tingene, som jeg ikke burde spise, finnes i miljøet rundt meg, og da blir det vanskelig å la være. Her kjenner jeg meg igjen, jeg blir fryktelig dårlig i magen av melkesjokolade, men når den er lett tilgjengelig har jeg store problemer med å la være å spise den. I slike tilfeller må vi se på hva som er mulig å gjøre for å endre omgivelsene.

Uansett hva som endres og jobbes med, så er grunnlaget for å få til en varig vektreduksjon at man MÅ endre en del vaner.

Noe av dette kan du sikkert klare selv, men hvis du ønsker min hjelp, så se her:

Varig vektreduksjon