IMG_5339

Treningsglede

Når man våkner tidlig på morgenen, og hører regnet piske på vinduene og tromme på taket. En morgen man egentlig, mest av alt, har lyst til å ta en lang løpetur utendørs, i fin vårsol mens man drømmer om sommeren. Og når man i tillegg ser at det er bare 2-3 grader. Da er det greit å ha medlemskapet på SATS.

IMG_5339

I dag er en slik da, så vi legger uteløpingen til side, tar en tur på SATS og trener litt annerledes enn det som var planen og ønsket. I dag blir det da 40-45 minutter på møllen, og litt mer tempo (kanskje noen intervaller) enn det ville blitt ute, og så en liten halvtime med styrketrening. Det positive med det er at styrketrening hadde det ikke blitt noe av dersom vi hadde tatt løpeturen ute.

Det viktigste for oss, er ikke å følge en oppsatt treningsplan. Det viktigste for oss er å opprettholde treningsgleden på et høyest mulig nivå. Jeg er alltid opptatt av at vi skal ha mest mulig glede i det vi gjør, også i treningen. For de som trener mot et bestemt mål, er det ikke alltid det er mulig å legge om slik vi gjør i dag, men da ligger treningsgleden i at man vet man gjør det som skal til for å nå målet.

Denne måneden har vi lagt oss til i et facebook-arrangement der man skal løpe/sykle… 100 km i april. Jeg sa til min kone at egentlig burde vi doble, for 100 km løper vi hver måned, det er ikke noen utfordring for oss, og skal vi ha en utfordring må det jo være litt ekstra. Jeg tenker som så at nå løper vi og noterer dag for dag i april, så kan vi lage en ny utfordring for oss selv i mai.

Hvis du vil være med på 10 mil i april, søker du opp Matmagi sitt arrangement og melder deg på, det er jo gøy. Og gøy skaper treningsglede, og det er det det handler om, å ha glede når man trener.

Treningsglede. Jeg kan i grunnen ikke få sagt det nok. Treningsglede.